Årsmöte 2013

Vara Idrottshistoriska Sällskap har hållit ett välbesökt årsmöte i Sparbankens hörsal under Per-Gunnar Lindbergs värdskap. Föredragshållare var Sture Göransson, Längjum.

Sture har under många år varit bosatt i Tyskland och har nyligen återvänt till föräldrahemmet i Längjum – till de ladugårdsväggar som han bombarderade med en fotboll i barndomen. Fotboll var passionen. Trots det fick utbildningen gå i första hand. Sture utbildade sig till civilingenjör på Chalmers i Göteborg. Ändå var han moderföreningen Larvs FK trogen och åkte hem för matcher. När Sture fick jobb på Asea i Västerås sökte han sig däremot till ett lag i den staden. Det blev spel för IFK Västerås i div. III, serieseger och kval till div. II. Där fick Sture Göransson de stora rubrikerna: ”Kvalhjälten” och ”Den folkdansande fotbollsspelaren”. Parallellt med fotbollen var Sture också aktiv som folkdansare, en kombination som var alldeles utmärkt träningsform för kroppsbalansen. Efter en säsong i div. II 1978 (där Sture gjorde 8 mål) slutade Sture med fotbollen men inte med folkdansen.

1988 flyttade Sture Göransson till Tyskland. Där blev han kvar i 24 år och jobbade inom databranschen. Nu har cirkeln slutits. Sture svarade för en mycket uppskattad livsberättelse.

Ur verksamhetsberättelsen för Vara IHS kan nämnas en träff den 30 augusti i Kålles Rekord-Magasin, Tråvad, där bl.a. ”(K)ållympiastadion” (modell av Stockholms stadion) förevisades. Modellen invigdes f.ö. den 6 juli (på 100-årsdagen av OS-invigningen) av löparlegendaren Dan Waern.

Vara Idrottshistoriska sällskap har representerat vid huvudorganisationen i Västergötland, WIS’ årsmöte i Lyrestad såväl som sommarmötet i Skövde. Dessutom har artiklar från Vara IHS regelbundet varit införda i tidningen ”Westgötarnas idrottshistoria”. Medlemsantalet i Vara IHS närmar sig 100-strecket.

Val av styrelse: Ordf. Carl-Owe Johansson, v.ordf. Jacob Johansson, sekr. Sven-Olof Johansson, kassör Per-Gunnar Lindberg. Övriga ledamöter: Bruno Arvidsson och Sten-Yngve Wernebratt. Ersättare: Jan Hermansson och Hans Lundmark.

Uppdaterad: 09 JAN 2018 10:35 Skribent: Janne Åberg
Epost: This is a mailto link