Årsmöte 2013

Vara Idrottshistoriska Sällskap har hållit ett välbesökt årsmöte i Sparbankens hörsal under Per-Gunnar Lindbergs värdskap. Föredragshållare var Sture Göransson, Längjum.

Sture har under många år varit bosatt i Tyskland och har nyligen återvänt till föräldrahemmet i Längjum – till de ladugårdsväggar som han bombarderade med en fotboll i barndomen. Fotboll var passionen. Trots det fick utbildningen gå i första hand. Sture utbildade sig till civilingenjör på Chalmers i Göteborg. Ändå var han moderföreningen Larvs FK trogen och åkte hem för matcher. När Sture fick jobb på Asea i Västerås sökte han sig däremot till ett lag i den staden. Det blev spel för IFK Västerås i div. III, serieseger och kval till div. II. Där fick Sture Göransson de stora rubrikerna: ”Kvalhjälten” och ”Den folkdansande fotbollsspelaren”. Parallellt med fotbollen var Sture också aktiv som folkdansare, en kombination som var alldeles utmärkt träningsform för kroppsbalansen. Efter en säsong i div. II 1978 (där Sture gjorde 8 mål) slutade Sture med fotbollen men inte med folkdansen.

1988 flyttade Sture Göransson till Tyskland. Där blev han kvar i 24 år och jobbade inom databranschen. Nu har cirkeln slutits. Sture svarade för en mycket uppskattad livsberättelse.

Ur verksamhetsberättelsen för Vara IHS kan nämnas en träff den 30 augusti i Kålles Rekord-Magasin, Tråvad, där bl.a. ”(K)ållympiastadion” (modell av Stockholms stadion) förevisades. Modellen invigdes f.ö. den 6 juli (på 100-årsdagen av OS-invigningen) av löparlegendaren Dan Waern.

Vara Idrottshistoriska sällskap har representerat vid huvudorganisationen i Västergötland, WIS’ årsmöte i Lyrestad såväl som sommarmötet i Skövde. Dessutom har artiklar från Vara IHS regelbundet varit införda i tidningen ”Westgötarnas idrottshistoria”. Medlemsantalet i Vara IHS närmar sig 100-strecket.

Val av styrelse: Ordf. Carl-Owe Johansson, v.ordf. Jacob Johansson, sekr. Sven-Olof Johansson, kassör Per-Gunnar Lindberg. Övriga ledamöter: Bruno Arvidsson och Sten-Yngve Wernebratt. Ersättare: Jan Hermansson och Hans Lundmark.

Uppdaterad: 09 JAN 2018 10:35 Skribent: Janne Åberg
Epost: This is a mailto link

BIDRA TILL HEMSIDAN?
Om du har artiklar, bilder, statistik eller annat om din ort eller förening som du kan och vill bidra med så är detta oerhört välkommet! Hellre lite än inget alls. Allt inskickat material publiceras. Kontakta