Årsmöte 2012

Den 8:e mars 2012 hölls i Sparbankens hörsal i vanlig ordning Vara Idrottshistoriska Sällskaps årsmöte.

Gäst och föredragshållare var Inge Lennartsson, bördig från Sparlösa som berättade om sin karriär.

Inge har gedigna meriter inom svensk fotboll på elitnivå: instruktör för pojk- och juniorlandslagen, riksinstruktör i utbildandet av elittränare, samt varit assisterande förbundskapten för svenska B-landslaget under Lars Lagerbäck. Dessutom har Inge Lennartsson varit tränare för ett antal föreningar i Skaraborg. Som aktiv spelade Inge Lennartsson allsvenskt i Örebro SK. Ursprungligen kommer Inge från Sparlösa och inledde sin fotbollskarriär i Skogslunds IF. På ett ödmjukt sätt berättade han om sin framgångsrika fotbollskarriär.

Hans framförande var mycket uppskattat!

Innan årsmötets öppnade hölls en tyst minut för Bertil Svanebring som tragiskt lämnade oss i vintras.

Bertil tog och fick mycket plats i sällskapet som han var medlem i ändå sedan starten.

2005 var han en av tre föredragshållare på årsmötet.

2008 invigde han tillsammans med Börje Brelid utställningen Sport på slätta under 100 år på Vara Bibliotek.

2010 stod han och samme Börje för underhållningen på Westgöta Idrottshistoriska Sällskaps årsmöte i Vara.

Dessutom var han revisor i vårt sällskap från bildandet fram till sin bortgång.

Årsmötet 2012
Bertil Svanebring blåser igång utställningen Sport på Slätta under 100 år på Vara Bibliotek 2008.

Ur det idrottshistoriska sällskapets verksamhetsberättelse kan nämnas om en medlemsträff i klubblokalen vid Nya Idrottsplatsen i Kvänum den 8 juni, där representanter för idrottsföreningarna i Kvänum berättade om sina resp. verksamheter. Den 16 november anordnade Vara IHS en gemensam träff med Essunga IHS i Kolsholmens klubblokal, Essunga. Gäst var välkända Evy Palm, Råda, som berättade engagerat om sin framgångsrika löparkarriär.

Vara IHS var representerat vid Westgöta IHS-årsmötet i Rydal, vid utvecklingskonferensen i Borås, samt på sommarmötet i Herrljunga. Dessutom har sällskapet bidragit med artiklar i tidningen Westgötarnas idrottshistoria.

Vara IHS har 90 registrerade medlemmar.

Under året har Vara IHS haft följande styrelsesammansättning: Ordf. Carl-Owe Johansson, v. ordf. Jacob Johansson, sekr. Sven-Olof Johansson, kassör Per-Gunnar Lindberg, samt övriga ledamöter: Bruno Arvidsson och Sten-Yngve Wernebratt. Ersättare: Jan Hermansson och Bror Jonsson. Samtliga omvaldes.

Som ny revisor valdes Hans-Åke Sjökvist.

I övrigt inga förändringar i vare sig styrelse eller valberedning.

Ordförandeskapet under årsmötet stod som vanligt Lars Larsson för medan Sven-Olof Johansson var sekreterare.

Bilder från Årsmötet 2012

Uppdaterad: 07 JUN 2016 15:26 Skribent: Mattias Ivarsson