Årsmöte 2009

Vara Idrottshistoriska Sällskap har hållit ett välbesökt årsmöte i Sparbankens hörsal under värdskap av Per-Gunnar Lindberg.

Till styrelse valdes Carl-Owe Johansson (ordförande), Jacob Johansson, Sven-Olof Johansson, Bruno Arvidsson, Per-Gunnar Lindberg och Sten-Yngve Wernebratt med Jan Hermansson och Bror Jonsson som ersättare.

Ur verksamhetsberättelsen kan nämnas att sällskapet haft två träffar – dels i S. Lundby, där Sven-Åke Ekblom, Jan Hermansson och Lars Larsson berättade om idrotten i S. Lundby. I brist på idrottsplats förekom de flesta idrottsliga aktiviteterna i JUF:s och Vara-korpens regi. En elitidrottsman är dock fostrad i Lundbyandan: löparen Sven Lundgren, som blev svensk mästare på 5.000 m. 1958 och även deltog i Stockholms-EM samma år.

Höstmötet för Vara IHS var förlagt till Ryda, där en imponerande skidutställning från dåtid till nutid förevisades i bygdegårdens källarvåning, som skidklubben disponerar. Bror Jonsson gjorde en titt i backspegeln beträffande Ryda Skidklubb, där även orientering och friidrott varit tunga idrotter – ja, t.o.m. producerat två världsmästare: Erik Karlsson, dubbel veteranvärldsmästare i orientering och Einar Nordin trippelvärldsmästare vid veteran-VM i löpning. Hans Källström svarade för återblickarna i den nyligen 75-årsjubilerande Helås IF.

Antalet medlemmar i Vara IHS är 78 och nyligen har sällskapet fått egen hemsida, som Jacob Johansson ansvarar för.

Efter årsmötesförhandlingarna var det dags för filmförevisning. Gäst var ordföranden i Westgöta Idrottshistoriska Sällskap, Tommy Wahlsten från Skövde. Wahlsten visade en unik film om 14 svenska fotbollsproffs i Italien från hösten 1950, som avslutades magnifikt med ett Milanoderby med Gre-No-Li i Milan och ”Nacka” Skoglund i Inter. Av de i filmen presenterade proffsen finns enbart två kvar i livet. De bor, kuriöst nog, på samma gata i Jönköping – Ivar Eidefjäll och Stig ”Vittjärv” Sundqvist.

Tommy Wahlsten gjorde statistik till uppskattad underhållning i den efterföljande pratstunden och visade imponerande kunskaper i idrottshistoria i allmänhet och fotbollshistoria i synnerhet.

Uppdaterad: 21 DEC 2013 18:39 Skribent: Carl-Owe Johansson