Årsmöte 2008

Vara Idrottshistoriska Sällskap har hållit årsmöte i Sparbankens hörsal under värdskap av Per-Gunnar Lindberg och med Lars Larsson som mötesordförande.

Ur verksamhetsberättelsen kan nämnas att sällskapet haft tre större träffar. Den 18 juni hölls bokafton på innerplan i Kålles Rekord-Magasin. Föremålet för träffen var boken om Västgötalagen, d.v.s. boken ”Västgötafotbollens 1900-talshistoria”. Den 25 augusti besökte det idrottshistoriska sällskapet Borås Arena och såg den allsvenska matchen IF Elfsborg-Helsingborgs IF. För biljetter och guidad visning på arenan stod Rolf Eriksson, bördig från Tråvad. Den 12 december var en träff förlagd till Mossbrott under temat: ”Sport på slätta under 100 år på en kväll”. Ciceron i minnenas galleri var nyblivne 80-åringen Karl-Erik Öman, som i högsta grad varit delaktig i uppbyggnaden av såväl Mossbrott som IFK Emtunga i flera avseenden.

Resultatet av ”träningslägret” på Mossbrott visade sig den 19 januari. Då invigdes nämligen utställningen ”Sport på slätta under 100 år” i Vara biblioteks utställningshall av Börje Brelid och Bertil Svanebring. Anledningen till utställningen var Västergötlands Idrottsförbunds 100-årsjubileum. På årsmötet fick Carl-Owe Johansson en eloge för sitt arbete med den omfattande och lyckade utställningen.

I tidningen ”Westgötarnas idrottshistoria” har Vara IHS haft med tre artiklar: två om dubble världsmästaren i veteranorientering, Erik Karlsson, och dels om undomsföreningen Piratens IF i Vara i början av 60-talet.

Under året har följande styrelse varit i verksamhet: Ordf. Carl-Owe Johansson, v. ordf. Jacob Johansson, sekr. Sven-Olof Johansson, kassör Per-Gunnar Lindberg. Övriga ledamöter: Bruno Arvidsson och Sten-Yngve Wernebratt. Ersättare: Jan Hermansson och Bror Jonsson. Samtliga omvaldes.

Efter årsmötesförhandlingarna fick journalisten Bengt Andersson, Skara, för omväxlings skull stå till svars och berätta idrottsminnen. Annars brukar det vara han som ställer frågorna. Den initiativrike Bengt, som är född och uppväxt i Vara, kunde känna sig tämligen stolt över sina handlingar – inte minst i ungdomen – eller vad sägs om följande: Vid 14 års ålder var han med och bildade ungdomsföreningen Piratens IF, vid 15 debuterade han i Vara SK:s B-lag, juniorlag och A-lag inom en vecka, vid 16 fick han plats på SkLT:s Vararedaktion måndagen efter realexamen, som 17-åring tog han initiativ till att bilda Vara Fotbollsallians, vars syfte var att samla in pengar till en spelarskadefond, som 18-åring initierade han Vara Korpförening … Initiativrik var ordet. Mest stolt var Bengt Andersson över fotbollsalliansen, som fortfarande existerar i välförmåga och som har betalat ut åtskilliga 100.000 kronor till skadade spelare. Bengt betonade att det var väldigt lärorikt att vid ung ålder komma in i och lära sig föreningslivets villkor. Numera är Bengt Andersson ”sin egen” journalist.

Uppdaterad: 21 DEC 2013 18:38 Skribent: Carl-Owe Johansson