Årsmöte 2007

Vara Idrottshistoriska Sällskap har hållit ett välbesökt årsmöte i Sparbankens hörsal under Per-Gunnar Lindbergs eminenta värdskap.

Juristen Rolf Eriksson, Borås, förmedlade riklig och underhållande lagkunskap. Det lag som det närmast gällde var Tråvads IF, eftersom Rolf växte upp en inspark från idrottsplatsen Ängevi. Idrottsintresset kom tidigt och vid fem års ålder närvarade Rolf när Ängevi 1954 invigdes med pompa och ståt. Året senare medföljde han till Brakelundsvallen i Vinninga och såg sina TIF-hjältar bäras i guldstol efter KM-seger i finalen med 7-5 (efter förlängning). Droskchauffören, som var helt ointresserad av matchen, gick mest i skogen och täljde säljpipor. Ja, det var många detaljrika episoder Rolf Eriksson bjöd åhörarna på. Ungdomsåren kretsade helt kring fotbollen – antingen som aktiv, som åskådare, vid kiosken, på fester eller i kön utanför SkLT:s skyltfönster i Vara på söndagskvällarna, där helgens matcher offentliggjordes.

Sin debut i seniorsammanhang  (B-lag) begick Rolf redan vid 12 års ålder. Strax efter avfärd mot Vara bromsade chauffören in och beordrade Rolf att ta av sig byxorna. Motiveringen löd: -”Ingen har nånsin spelat i ett Tråvads seniorlag utan att vara könsmogen”. Det visade sig emellertid enbart vara ett rått skämt. Utan att behöva dra ner byxorna kom Rolf till vuxenvärlden för att stanna och spelade i A-laget mellan 1965-1978 utan några allvarligare skador. Höjdpunkten var givetvis säsongen 1977 i Div. III. Sedan tog utbildningen helt överhanden.

Under senare år har Rolf Eriksson bidragit till att göra Borås till regerande fotbollshuvudstad

genom styrelseuppdrag i Sjuhäradshallen, Borås Arena AB och som konsult för IF Elfsborg. Dessutom är det ingen hemlighet att Rolf hade ett finger med i spelet för att få hem såväl Anders som Mathias Svensson.

Ur verksamhetsberättelsen kan nämnas att Vara IHS haft träff med representanter för den sedan länge nedlagda föreningen Fyrunga IF. Stadsarkivarie Lars Johansson, Borås, berättade om folkrörelsernas framväxt och intervjuade fem gamla spelare i Fyrunga om sina bedrifter på 40-talet och även något år in på 50-talet. Vidare har Sällskapet deltagit i studiecirkel och haft fem artiklar införda i tidningen ”Westgötarnas idrottshistoria”. Artiklarna var signerade av Bruno Arvidsson, Klas Karlsson, Carl-Owe Johansson och Lars Johansson.

Sven-Olof Kvarnemark hade avböjt omval och ersattes i styrelsen av Per-Gunnar Lindberg. Övriga styrelseledamöter: Ordf. Carl-Owe Johansson, Bruno Arvidsson, Jacob Johansson, Sven-Olof Johansson och Sten-Yngve Wernebratt. Ersättare: Bror Jonsson och Jan Hermansson.

Mer bilder från årsmötet finns här

Uppdaterad: 07 JUN 2016 15:25 Skribent: Carl-Owe Johansson