Årsmöte 2006

Vara Idrottshistoriska Sällskap har hållit ett välbesökt årsmöte i Nordeabankens konferenslokal under värdskap av Göran Lund och Hans-Åke Sjökvist.

Gästberättare var idrottsdokumentatören och släktforskaren Göran Hermansson, Skövde. Hermansson härstammar från Edsvära, vars Idrottsklubb han dokumenterat i inte mindre än tre volymer på sammanlagt c:a 500 sidor. Göran berättade om vilket enormt engagemang hans arbete skapade i bygden under resans gång. Episoderna var många t.ex. att fotbollsplanen Edsvallen en gång i tiden blev utdömd bl.a. på grund av att målens bredd varierade med drygt 60 cm. Gaget för musiken vid en fest bestod av ”en liter”.  Naturligtvis kom även Edsväras egen idrottsgren, môkekärrekörning, på tal. Vad som var tänkt som ett festligt inslag vid ett jubileum blev till officiellt VM inför en publik på 4.500, där Bröderna Djup var det stora dragplåstret.

Ur Varas idrottshistoriska verksamhetsberättelse kan nämnas en träff i Längjum, vars nedlagda föreningar i fotboll, bordtennis och skytte belystes. Vidare en minnesträff för avlidne idrottsprofilen Allan Eriksson. Vara IHS medverkade vid Kålles Rekord-Magasins invigning av utställningen ”Svenska Dagbladets bragdmedaljörer under 80 år”. Varje medaljör fanns utsågad i trä i profil och sedan målad. Utställningen invigdes av ordföranden i Westgöta Idrottshistoriska Sällskap, Tommy Wahlsten. Tre bragdmedaljörer fanns på plats: Erik Fåglum, Kjell Johansson och Dan Waern. Under hösten besöktes Tidaholms mycket imponerande idrottsmuseum. Besökande Idrottshistoriska Sällskap i Kålles Rekord-Magasin har under året inskränkt sig till Essunga IHS.

I tidningen ”Westgötarnas idrottshistoria” nummer 2-2005 bidrog Vara IHS med artiklar författade av Bengt Andersson, Klas Karlsson och Carl-Owe Johansson.

Styrelsen för Vara Idrottshistoriska Sällskap har under året bestått av ordf. Carl-Owe Johansson, v.ordf. Jacob Johansson, sekr. Sven-Olof Johansson, kassör Sven-Olof Kvarnemark, samt ledamöterna Bruno Arvidsson, Jan Hermansson, Bror Jonsson och Sten-Yngve Wernebratt. Samtliga omvaldes.

Uppdaterad: 07 JUN 2016 15:25 Skribent: Carl-Owe Johansson