Årsmöte 2005

Vara Idrottshistoriska Sällskap har hållit årsmöte i Vara Sparbankens hörsal under gemytliga former.

Till gemytet bidrog inte minst de båda f.d. fotbollsdomarna Klas Karlsson och Bertil Svanebring, som berättade domarepisoder i en aldrig sinande ström. Klas Karlsson lär – enligt egen utsago – varit först i Sverige med att utdela en kollektiv varning till ett helt lag. Bertil Svanebring å sin sida försökte introducera en sittande ställning för linjedomare. Svanebring råkade nämligen i sin enda match som allsvensk linjedomare halka omkull och i sittande ställning vifta för inkast. Det blev inget ytterligare allsvenskt uppdrag.

En tredje närvarande f.d. fotbollsdomare vid årsmötet, Roland Strandberg, blåste en gång av spelet bara för att tåget passerade. Anledningen var dock historik: det sista ångloket tuffade ut över slätten.

Ur verksamhetsberättelsen kan nämnas att Vara IHS har haft träffar med Håkantorps IS och 70-årsjubilerande Skogslunds IF. Vid sistnämnda träff gavs även en genomgång av Varaslättens Fotbollsallians 40-åriga tillvaro. Alliansen bildades enbart för att samla in pengar till en fond för spelarskador. Under åren har en halv miljon kronor delats ut. Till Alliansens 40-åriga ära ordnades även en utställning i Vara Bibliotek, som pågick hela december. I januari 2005 flyttades utställningen till Nossebro Bibliotek.

Årets utflyktsmål var Vårgårda och dess cykelmuseum. Där guidades vi av Gösta ”Fåglum” Pettersson.

Under året har följande styrelse verkat: ordf. Carl-Owe Johansson, v. ordf. Jacob Johansson, sekr. Sven-Olof Johansson, kassör Sven-Olof Kvarnemark samt Bruno Arvidsson, Jan Hermansson, Bror Jonsson och Sten-Yngve Wernebratt.

Samtliga i styrelsen omvaldes.

Till en redaktion för att skriva i tidningen Westgötarnas idrottshistoria utsågs Bengt Andersson, Bruno Arvidsson, Klas Karlsson och Carl-Owe Johansson.

Uppdaterad: 07 JUN 2016 15:25 Skribent: Carl-Owe Johansson

BIDRA TILL HEMSIDAN?
Om du har artiklar, bilder, statistik eller annat om din ort eller förening som du kan och vill bidra med så är detta oerhört välkommet! Hellre lite än inget alls. Allt inskickat material publiceras. Kontakta

Jacob Johansson